Roel Voorinholt art director of Introdans together with Ton Wigger his general manager, once again have done a superb work full of delicate nuances. Introdans, as neoclassic and contemporary dance company have behind them more than 40 years, and this bakground is obvious on having put again at the head of a new spectacle, that don't let time neither for the boredom nor for the nonchalance. Curiously is very appropriated for children and young people, though in my opinion we are the grown ups those that we enjoyed as real baby.
Bont en Blauw (Blue Rainbow) is much more than dance; twelve young dancers shape this show in which they delight us with seven pieces, each one more interesting and surprising. The begin with "Crucible", piece of the north american choreographer Alwin Nikolais, being precisely the premiere for this spectacle. Game of hands and legs that are reflected over mirrors, they are forming and shaping figures in which the light and the reflection of the same one on the bodies plays an important role. Continuously and of the same choreographer "Noumenon", "Two not yet together" and "Tensile involvement" maybe the last one the most striking because of the use of a elastic tapes that are merged close to the precious movement of the dancers and turn into a framework of agility, skill and harmony.
With "short circuit" of Jhon Meyers, two dancers in the scene, while one of them directs the steps across a computer in which abstract figures are appearing on a screen, the other dancer plays with these forms and exoteric lights. This play serve to show us the skill as a dancer of Aymeric Aude. To finish "Blue journey" from Dutch choreographer David Middendorp. If we thought that we had already seen everything, we were totally wrong. A video animation crosses the stage and the dancers cross the scene becoming accomplices and companions of the journey of their counterparts animated figures.
But the most interesting is that in Bont in Blauw, Introdans play with the viewer in an elegant and subtle way allowing us to share their extraordinary expressiveness. I would define them like a company that not only is a dance, since the form they use the body, I see them very close to the "body art". Introdans rely on for each of their works, as it comes being usually in their trajectory, of foreign objects or elements to the human body, as mirrors, benches, clothes, tapes or videos among others.
It is therefore, and art explosion, an authentic pleasure for all senses, thanks to the wise use of impeccable lighting and a very good selection of music, and of course by excellent dancers who take their aesthetic and artistic possibilities of their bodies to the maximum.
Bont in blauw
Roel Voorintholt director artístico de Introdans junto a Ton Wiggers su director general, una vez mas nos deleitan con un trabajo soberbio y lleno de delicados matices. Introdans lleva a sus espaldas mas de 40 años como compañia de danza neo-clasica, contemporánea, y este bagaje se nota al ponerse de nuevo al frente de un nuevo espectáculo que no deja tiempo ni para el aburrimiento ni para la indiferencia. Curiosamente esta muy indicado para niños y jóvenes, aunque a mi juicio somos los mayores los que disfrutamos como verdaderos enanos.
Bont en Blauw (arco iris azul) , es mucho más que danza, 12 jovenes bailarines conforman este show en el que nos deleitan con 7 piezas, a la cual mas interesante y sorprendente. Comienzan con "Crucible", pieza del coreografo nordamericano Alwin Nikolaïs que precisamente se ha estrenado para este espectáculo. Juego de manos y piernas que se reflejan sobre unos espejos, van formando y conformando unas figuras en las que la luz y el reflejo de la misma sobre los cuerpos juega un papel importante. Seguidamente y del mismo coreógrafo Noumenon, two not yet together y Tensile Involvement, tal vez esta ultima la mas llamativa en cuanto al uso de unas cintas elasticas que se funden junto al precioso movimiento de los bailarines y convierten la pieza en un entramado de agilidad, destreza y armonia. con , short circuit de Jhon Meyer, 2bailarines en el escenario, uno de ellos dirige los pasos a traves de un ordenador en el que van apareciendo figuras abstractas en una pantalla, un segundo bailarin juega con estas formas, con unas exotericas luces. Aymeric Aude demuestra su destreza como bailarín. Para finalizar, Blue Jouney, del coreografo holandes David Middendorp. Si pensabamos que ya lo habiamos visto todo, estabamos muy equivocados, un video de animacion recorre el escenario y unos bailarines atraviesan la escena haciendose cómplices y compañeros de viaje de sus homólogas figuras animadas.
Pero lo mas interesante es que Introdans en Bont en Bauw juegan con el espectador de una forma elegante y sutil haciendonos partícipes de su extraordinaria expresividad. Yo los definiria como una compañia que no solo es danza, ya que la forma en la que utilizan su cuerpo la veo muy cercana al body art. Introdans se apoyan para cada una de sus piezas como viene siendo habitual en su trayectoria, de objetos o elementos ajenos al cuerpo humano, sean espejos, bancos, cintas ó videos entre otros.
Es por lo tanto, una explosion de arte, un autentico placer para todos los sentidos, gracias a la sabia utilizacion de unas impecables luces y una muy buena seleccion de la musica y como no de unos excelentes bailarines que llevan al maximo sus posibilidades esteticas y artísticas de su cuerpo.
Introdans se encuentran actualmente de gira por Holanda.
No hay comentarios:
Publicar un comentario